Да започнеш бизнес: Фазата „идея”

Знаеш, че искаш да започнеш бизнес, но какво трябва да направиш? Ето как да намериш перфектната идея за твоя бизнес.

Много хора вярват, че стартирането на бизнес е едва ли не мистериозен процес. Те искат да започнат бизнес, но не знаят какви са първите стъпки за това. В този материал ще разберете как да намерите идея за бизнес, как да откриете какво точно искате да правите и как да го приложите на практика.

Преди да започнем, нека изясним нещо – хората винаги се чудят дали сега е подходящ момент да започнат бизнес. Истината е, че няма такова нещо като лош момент да започнеш. Очевидно е защо да започнеш бизнес във времена на силна икономика. Хората имат пари и търсят начини да ги похарчат. Но да започнеш във времена на криза също би могло да бъде не по-малко удачно. Ако си свършиш работата както трябва, предполага се, че светът има нужда и от твоя бизнес.

Тъй като много хора се страхуват да започнат в трудни икономически времена, то ти имаш по-добър шанс да бъдеш забелязан. И в зависимост от идеята ти, в период на криза би трябвало да има различни оборудвания и други интересни неща за продан, които биха били от полза за твоя бизнес, а защо не и цели бизнеси.

Препоръчано от нашия блог: Мисленето, което ще промени бизнеса ти

Има статистика, която сочи, че всяка година в САЩ стартират 600 000 бизнеса. Освен това има и доста американци, които си казват „тази година започвам”, но не го правят.

Всеки си има своя препъни камък – нещо, което му пречи да направи първата стъпка. Повечето хора се страхуват да започнат. Те може да се страхуват от неуспеха, но има такива, които се страхуват и от успеха. На други пък проблемът им е, че мислят за необходимо да започнат нещо нечувано и невиждано до този момент – уникална услуга или дори някакво изобретение. С други думи, някои си мислят, че трябва да преоткрият топлата вода.

Но в случай, че не си технологичен гений като Бил Гейтс или Стив Джобс, да се опиташ да преоткриеш топлата вода, си е загуба на време. За повечето хора откриването на своя собствена фирма не би трябвало да бъде свързано с измислянето на нещо уникално, за което никой никога не е чувал, а просто с отговора на въпроса „как мога да подобря това?” или „мога ли да направя това по-добре или по различен начин от този, който вече го прави?” Или пък просто „има ли на пазара нещо, което не се предлага като услуга и би било подходящо за нов бизнес в съответната ниша?”.

Бъди креативен

Как изобщо да започнеш да мислиш за подходяща идея? На първо място, можеш да вземеш лист хартия, на който в горния ляв ъгъл да напишеш „Това съм аз”. Направи списък от седем неща за теб, които обичаш да правиш или в които си наистина добър, дори лични неща. Списъкът ти може да изглежда така: „аз съм добър с хората, обичам деца, обичам да чета, обичам компютри, обичам математика, добър съм в маркетинга, решавам проблеми”. Просто напиши всичко, което ти дойде на ум. Дори няма нужда да е смислено. След като си направиш списък, номерирай нещата, които си изброил.

В дясната страна на листа изреди нещата, в които не си добър или които не обичаш да правиш. Може да си добър в маркетинга, но да не обичаш да се срещаш с хора или пък да не харесваш децата, или да говориш пред хора, да пътуваш и т.н. Не се замисляй твърде много – просто напиши нещата, които ти идват първо. Когато приключиш, си задай въпроса „ако има три до пет услуги, които биха подобрили живота ми по някакъв начин, кои биха били те?”. Това е личният ти живот като мъж, жена, баща, съпруг, майка, съпруга – какъвто и точно да си. Определи какви продукти и услуги биха направили живота ти по-лесен или щастлив, ще те направят по-продуктивен и ефективен, или просто ще ти спечелят свободно време.

След това се запитай същото за твоя бизнес живот. Проучи какво харесваш или не харесваш в работата си, както и какви черти от характера ти хората харесват или не харесват. Накрая се запитай защо изобщо искаш да започнеш бизнес. След като си отговориш на тези въпроси, потърси очевидното.

Това проработи

Ето една история за начало на бизнес, която е страхотен пример за това как някой открива нужда от нещо и запълва нишата. Списанието „Entrepreneur” е разположено в Ървайн, Калифорния – градче от типа планирано общество. Преди години в бизнес района там не е имало никакви ресторанти за бързо хранене. Повечето били извън града, където били кварталите. На двама млади мъже от Ървайн това им се сторило доста досадно. Не е имало много достъпни места. Е, имало някакви лафки, но паркингите винаги били препълнени и се чакало ужасно дълго.

Един ден, докато си объждали проблема с обядването, единият от тях казал: „Нямаше ли да е чудесно, ако можехме да си доставяме добра храна?“ Обсъждането на въпроса продължило в развтие на идея! Нещо, което много хора няма да направят.  Купили един от наръчниците на списание „Entrepreneur“ за стартиране на бизнес и направили ресторант за доставка на храна.

Днес техният бизнес обслужва над 15 милиона души! Това не е нито сложен, нито оригинален бизнес. Конкуренцията им се увеличила, но въпреки това те се справят отлично и днес. И всичко започнало само, защото решили да послушат личните си нужди и да направят нещо за задоволяването им. Те нямали представа, че едно проучване определило невъзможността за нормално хранене на обяд като едно от най-големите оплаквания на американците. На някои са им необходими 30 минути само, за да се доберат до ресторант, какво остава да се нахранят и върнат обратно на работа. Така че, когато тези двама млади предприемачи отговорили на собствените си нужди, всъщност засегнали огромен проблем.

Това е само един начин да измислиш идея – да се замислиш за собствените си (или тези на колегите, семейството или съседите) неудобства. Възможностите са там – от теб се иска само да ги намериш. Ако мозъкът ти непрекъснато е настроен на вълна „идеи“, тогава много идеи могат да ти хрумнат, докато просто се размотваш или четеш. Например, ако си прочел за проблема с храненето на обяд и мислиш предприемачески, би си казал: „Интересно, може би има някаква възможност аз да направя нещо по въпроса. Ще го проуча!“.

Вдъхновяващи моменти

Вдъхновението може да бъде навсякъде. Ето още една класическа история за начало на бизнес. По-големите от вас вероятно си спомнят как, докато имаше видеотеки, ни глобяваха, когато закъснеехме с връщането на касетата. В повечето случаи просто няма какво да направиш. Когато Рийд Хастингс го глобили с 40 долара за същото нещо, вместо да побеснее, той се вдъхновил.

Помислил си „защо се получава така, че касетите под наем не са като фитнес клуб, където независимо дали го ползваш малко или много, таксата все е една и съща?“ От тази мисъл се родил сайтът Netflix.com – онлайн магазин за DVD под наем. От основаването си през 1999 г., Netflix се превърна в огромен бизнес с приходи от над милиард и триста милиона долара!

Важен момент, също така, е да не подценяваш изпитаното и работещото. Ама никога! С други думи, винаги можеш да вземеш вече доказана и работеща идея и да я адаптираш. Всъщност, задължително ще ти се наложи да попромениш нещо, ако искаш бизнесът ти да успее. Не можеш просто да вземеш идея, да я насадиш и да си кажеш „добре, готово“. Освен McDonald’s и Subway, а и някои други по-големи франчайз концепти, много малко са тези идеи, които ще заработят без никакво преправяне.

Един от най-добрите начини да прецениш дали твоята идея ще успее в твоето общество, е да говориш с хора, които познаваш. Ако е бизнес идея, говори с колеги. Други идеи можеш да споделяш със семейството и съседите дори. Не се страхувай, че може хората да откраднат идеята ти. Не е толкова лесно. Просто обсъдете основната идея, няма нужда да разкриваш подробности.

Просто го направи!

Да се надяваме, че до момента горе-долу си добил представа какъв бизнес би могъл да бъде удачен за теб или поне как да го установиш. Трябва да разбереш, че започването на бизнес не е ядрена физика. Вярно – не е лесно да се започне, но не е и чак толкова сложно и страшно, колкото много хора си мислят. Това е процес, който трябва да се случва стъпка по стъпка. Никога не взимай две наведнъж! Първа стъпка – разбери какво искаш да правиш. Веднъж открил идеята, говори с хора, за да видиш те какво мислят. Попитай ги дали те биха купили този продукт, или биха ползвали тази услуга и колко биха платили за това.

Запомни, че ще има хора около теб, които няма да те подкрепят! Вероятно някои дори ще се опитат да те обезкуражат, казвайки ти, че ти мислят само най-доброто, но биха искали да погледнеш реално на нещата. Други ще завиждат на куража ти, трети ще ги е яд, че въобще правиш нещо такова. Не бива да се оставяш на такива лица да те спрат преди още да си започнал.

Всъщност, след като вече си избрал идея за бизнес, какво е най-важното качество, което трябва да имаш като предприемач? Постоянство. Когато поставиш началото ще чуваш „не“ повече отколкото си го чувал през целия си живот. Не го взимай присърце, а отиди отвъд „не-то“ при някой друг, от когото може и да чуеш „да“.

Едно от най-честите предупреждения, които ще чуеш, е за риска. Всеки ще ти каже, че е рисковано да откриеш собствена фирма. Може и така да е – да започнеш такова начинание си е рисково донякъде, но какво в живота е напълно безопасно? Освен това има огромна разлика между глупавия необмислен риск и между риска, който поемаш, когато всичко е добре планирано и подготвено. Ако внимателно вземеш предвид какво точно правиш, търсиш помощ, когато се нуждаеш и никога не спираш да питаш, можеш да сведеш риска до минимум!

Не можеш да позволиш на фактора риск да те спре да продължиш. Попитай се какво реално рискуваш. От какво се отказваш? Какво ще загубиш, ако се провалиш? Не рискувай това, което не можеш да си позволиш. Не рискувай дома си, семейството си или здравето си. Попитай се дали, ако се провалиш, ще бъдеш по-зле отколкото си сега. Ако всичко, което може да загубиш е време, енергия и пари, тогава рискът несъмнено си заслужава!

Полезно от блога: Защо „тройкаджиите“ често се справят по-добре в живота?

Да определиш какво искаш да правиш, е само първата стъпка. Все още има доста работа за вършене, доста за проучване. Най-важното е да предприемеш първата стъпка! Не губи година след година, мислейки, че следващата е твоята. Тази е твоята, започни сега! – entrepreneur.com

Не забравяй още нещо важно – когато започнеш и ти провърви, узакони всичко! Бъди легален, за да нямаш проблеми с властите. Нямаш нужда от такива. Потърси консултант за регистрация на фирма или си направи сам, ако имаш възможност, но го направи на всяка цена!