Как да превърнем идеята си в печеливш бизнес
Грег Брокуей е стартирал големи брандове, които се занимават с проблеми в сферата на пътуванията. Проблемът за него обаче е в непрекъснатите местения, свързани с неговия бизнес. „Всеки път щом се местим, имаме проблеми с обзавеждането, защото обикновено не пасваше в новата къща и това ме влудяваше“, казва той. Съпругата му отделяла доста време, за да търси подходяща къща за поредното им местене. В един момент това просто им омръзнало.
Така Брокуей стартирал Chairish – онлайн магазин за качествено винтидж обзавеждане и декор, заедно с жена си Анна. Това е идея, която се заражда благодарение на собтвения опит и собствените нужди, както и проблемите, свързани с тях.
Идеята бързо се отплатила – още през първия ден продали доста стока без каквато и да било реклама и с минимален трафик на сайта. Били просто шокарани от резултатите и вече знаели, че са се натъкнали на златна мина.
Огромният първоначален интерес им дал да разберат, че фирмата им може да просперира сериозно въпреки че не били направили кой знае какво пазарно проучване. „Има си начини, по които да видиш дали една идея би се превърнала в добър бизнес“, казва Брокуей и добавя: „Повечето инвеститори искат да започнат бизнес, когато можеш да им гарантираш, че клиентите ще им докарват повече пари, отколкото те ще харчат, за да ги намерят. Когато бизнесът ти стигне до тази точка, става твърде лесно. Но трудната част е да определиш дали една идея има потенциала да се развие в печеливш бизнес“.
Обърнахме се към опитни предприемачи, които ни дадоха тяхното виждане по въпроса със стартирането на нов бизнес. Дали твоята идея отговаря на изискванията?
1. Идеята ти трябва трябва да решава проблем
Някои идеи могат да предложат невероятно решение на даден проблем или пък правят живота по-лесен и ефикасен, достъпен и т.н. „В самото начало сте единственият си клиент“, казва Джесика Ливингстън, съосновател на компания, която е финансирала повече от 700 бизнес старта. „Вероятно правиш нещо, което да реши твой собствен проблем“.
Въпросът е да успееш да намериш нещо, което да е специфичен проблем и за други хора. През 2013 г. компанията на Ливингстън финансирала фирма, регистрирана от един човек, която се казвала Medisas. Това била фирмата на един физик, който искал да се справи с един сериозен проблем на болниците – предаването на пациентите и информацията за тяхното състояние на лекарите, които застъпват смяната. Този момент може да доведе до 60 000 случаи на смърт годишно.
„Той регистрира фирма, чиято цел беше да създаде софтуер, който да се справи с този немалък проблем и да се избегнат грешките при писането на ръка, а и нищо да не се губи на лепящи се бележки“, казва Ливингстън.
Понякога се налага да промениш нещо, за да опредлиш проблема. Когато Лиза Фалцоне и нейният бизнес партньор стартирали компанията си в Сан Франсиско – Revel Systems, оригналният план бил да създадат апликация, чрез която да поръчваш храна от ресторанти. „Бяхма на среща с първия си клиент, на когото искахме да продадем апликацията“, разказва Фалцоне. „Идеята много му хареса, но искаше специална система за плащане, защото мразеше да работи с POS компании, които няма как да му се обадят обратно. Казах му, че ще измислим нещо за него. Така започнахме. Разбрахме, че начинът на плащане е огромен проблем. Ние обаче видяхме начин да го разрешим и да направим живота на хората по-лесен“.
Днес Revel Systems продава iPad POS системи за плащане в киносалони, стадиони, ресторанти, магазини и какво ли още не.
2. Трябва да се отдадеш дългосрочно
Ако мислиш, че няма да можеш да вложиш цялото си време и енергия, за да превърнеш идеята си в бизнес, то най-добре изобщо да не се занимаваш. Ливингстън често среща тази ситуация в нейния бранш. Когато един бизнес не се разраства достатъчно бързо за вкуса на собственика, той обикновено отива в офиса й и казва, че просто не смята, че това е неговият бизнес и не му е толкова интересно. „Тогава просто не мога да разбера защо изобщо започват“.
„Честно казано“, добавя тя, „може да се наложи да минеш през толкова много проблеми, толкова много пъти нещата могат да се объркат, когато стартираш един бизнес, че ако нямаш страстта да се занимаваш с него, най-вероятно впоследствие ще се откажеш“.
3. Хората трябва да обичат продукта ти
Другите хора трябва да бъдат развълнувани за идеята ти, колкото и ти. „Ако предварително имаш хора, които искат продукта ти, това обикновено е знак, че вероятно си на правия път и можеш да действаш“.
Започни да тестваш идеята и да показваш прототипа на приятели, семейство, а колкото се може по-скоро и на потенциални клиенти. Когато започнеш да разкриваш идеята си на други хора, не се притеснявай, че не всички, на които ще я споделиш, ще я обикнат. Процесът ще бъде с цел да разбереш какви хора евентуално биха купили продукта или услугата ти. Хората, които разберат идеята ти и ще се възползват от нея, ще убедят инвеститорите, че това, което правиш, си струва инвестицията.
Освен това, одобрението невинаги ще идва откъдето очакваш. Брокуей казва, че когато е стартирал компанията си за пътувания, чиято цел била да организира пътуванията на хората и улесни живота им, доста умни и успели хора са му казвали, че нямат нужда някой да организира пътуванията им, защото си имат секретарка, която може да свърши тази работа. Той обаче продължил, защото получавал окуражаващи и-мейли от обикновени хора, които били възхитени от услугата. Това му дало увереност да не се отказва и да го направи, въпреки неодобрението на богатите, които просто не схващали идеята.
Този ранен етап на тестване може също да ти помогне да откриеш точки, на които да наблегнеш, когато започнеш да рекламираш продукта. Когато Лукаш и неговият партньор Майк Жимчак направили прототип на първия продукт, излязъл от тяхната компания OrigAudio – сгъваеми картонени говорители, те осъзнали, че навлизат в екологичната сфера с подобен продукт. Показали го на няколко приятели и те всички били очаровани и потвърдили, че биха си ги купили.
4. Придържай се към простото и лесно за обратна връзка
„Много хора казват, че съм могъл да направя по-добра Expedia, ако съм бил обединил всичко – полет, кола, хотел, дестинация, забавления, ревюта от клиенти…“. Всяко едно от тези неща е голям проблем, а когато се опитваш да се справиш с всичко, то е твърде вероятно да не направиш нищо. Брокуей мисли, че е голяма грешка да се опитваш да добавяш непрекъснато някакви неща към основния продукт само и само да привлечеш вниманието на хората.
Придържайки се към първоначалната идея и без излишно да се опитваш да усложняваш нещата, ще избегнеш доста главоболия, а вероятно и разходи. Това е урок, който е струвал доста скъпо на Брокуей и неговата компания TripIt. Той признава, че са допуснали грешка като са наблъскали апликацията си с ненужно много опции и информация, които хората просто не ползвали. Вместо това те търсели наистина проста за употреба апликация, която да им помогне да организират пътуването си.
Ако по време на тестването установиш, че хората се фокусират само върху конкретен аспект от бизнес идеята ти, обмисли добре варианта просто да се отървеш от ненужното, на което никой не обръща внимание. Истината е, че в повечето случаи времето и финансите са ограничени, така че гледайте да се фокусирате само върху това, което правите наистина добре.
Старайте се да направите нещата възможно най-просто и разбираемо за хората. Следете внимателно как хората използват продукта и го напасвайте именно според техните нужди. Това е начинът да продаваш добре.
5. Избери подходящия момент
Готов ли е пазарът за теб? Много пъти се е случвало различни идеи да бъдат опитвани, но безуспешно. По-късно биват съживявани и този път проработват. Много е важно, ако ще пускаш стара идея, която не е проработила първия път, да анализираш ситуацията и времето, в което тази идея не е успяла, защо не е успяла, да прецениш как светът се е променил от тогава, защото светът днес се променя адски бързо, и да напаснеш идеята според съвременните нужди на хората.
Влиянието на съвременните технлогии е огромно и това е нещо, с което трябва да се съобразиш. Като шеф на твоя собствен проект, ти не можеш да контролираш всичко, включително дали идеята ти не се е появила твърде рано. Можеш обаче да следиш внимателно ситуацията и промените, които настъпват в бизнес средата и да напансеш идеята си според промените на времето, в което живеем. – entrepreneur.com